söndag 9 september 2012

Några snabba Layouter


Fick hem en hel hög med underbara papper från Prima och MME från Engströms att sätta tänderna i. Jag hade väl inte världshistoriens roligaste bilder på lager, men man får ta det som finns när man är pysselsugen helt enkelt. :) 

Så här såg det ut på pysselbordet efter en stund.... 

Nu är jag en ganska "enkel" scrappare så mina layouter slutar oftast ganska sparsmakade och kanske lite "platta" men jag har liksom förlikat mig lite med att det är "jag" helt enkelt. Det viktiga för mig är att bevara minnet med bilderna och storyn istället för att bevara det präktigaste och "vackraste". Tror inte mina barnbarn kommer ha synpunkter på hur layouterna är utformade den dagen dom sitter och bläddrar i albumen. 

Den första snön. 
Här blev det några av dom röda papperen från MME. Fråga mig inte varför jag valde rött till snön, men jag gick på känslan, och den sa att jag inte ville ha blått och snöflingor - för det fastnar man oftast i när det gäller snön... haha. Fram för lite nytänkande alltså. Bokstäverna är stansade med Tim Holtz alfabets dies som han gjort i samarbete med Sizzix. Sjukt smidiga dies eftersom alla bokstäver sitter på samma "remsa". Mer sånna tack - jag älskar dom!  

Splattret är gjort med Mist från Tattered Angels. Man skruvar helt sonika av "korken" och sprätter till lite försiktigt med röret som det finns lite färg i oftast. Har du inte testat så gör det - lätt beroendeframkallande kan man väl säga. 

Mönstrat papper: MME
Mist: Tattered Angels

Gropen.
Den här skulle egentligen legat sist i raden, vet ni varför? Jo, för det är den sista jag gjorde av dessa tre. Och jag har gjort den på ett sätt som jag ofta gör efter att ha scrappat eller pysslat en stund. Jag tar nämligen spillbitarna och slänger ihop något av dessa! :) Här hade jag några smala remsor och av några andra spillbitar skar jag faktiskt några extra remsor och sen var det bara att gå bananas och sätta fast dom på ett cardstock. Kortet monterade jag på en fotomatta av mönstrat papper för att det skulle lyftas fram lite extra. Den übersnygga blomman är gjord av.... just det - några spillbitar som jag rev i nått cirkelliknande. Tre stycken. Sprayade lite vatten på dom för att mjuka upp dom och så knölade jag ihop dom för lite struktur. I mitten satte jag fast en av dom nya snygga blingen från Prima.

Papper: Prima & MME
Mist: Tattered Angels
Bling: Prima


Fååår.
Här ville jag inte krusidulla in bilden allt för mycket så jag valde att sätta det mönstrade papperet på ett svart cardstock utan att beskära mer än ett litet uns i kanterna. Fotot monterade jag oxå på en svart fotomatta. Dom läckra vimplarna i hörnet kommer faktiskt från en av Primas förpackningar. Dom har gjort nått fantastiskt smart så på många utav förpackningarna har dom tryckt trekanter i olika mönster, och nu pratar vi om en hel hög med trekanter! Dessa skär man enkelt i remsor med en pappersskärare och så klipper/skär man trekanterna från remsan det sista man gör. Det är alltså färdigtryckta motiv på dessa. Så släng inte förpackningen innan du spanat in ifall det finns sånt här på den! 

Dekorerade med ett par Mistade blommor, lite bling och en lite udda cool grej - nämligen en glödlampa. Alla dekorationer från Prima. 

Metalltagen som jag knutit fast på högkant på fotot kommer från Vintaj. Finns en uppsjö former och metallsaker hos dom att leka med. 

Nä, varför inte rocka loss med lite akrylfärg här oxå - sagt och gjort, lite vitt och lite svart och ett pekfinger senare så har jag dragit ett par slarviga ramar runt hela LOn + Fotot. 

Papper: Prima
Akrylfärg: Delta
Bling & Dekorationer: Prima
Metalltag: Vintaj

Hoppas det gav lite inspiration så här på söndagseftermiddagen.  Själv har jag roat mig med att göra en tavla idag. Inget dumt alltså, utan en riktig "tavla". :) Inte den som syns på översta bilden, utan en tavla med lite mer höstigt tema. Den får ni se på fredag så tills dess - pyssla lugnt!
/Lisa

Inga kommentarer: