måndag 22 oktober 2012

Murrigt Gubbkort och Sjungande Tavla.

Hallå där!

Nu dyker jag in på en måndag istället, det blev lite mycket förra veckan.

Idag får jag lov att bjuda på ett i mitt tycke lite "gubbigt" kort, som kanske passar en födelsedagsfirande herre som passerat medelåldern, vad vet jag? Någon som uppskattar ett gott vin bör det nog vara i alla fall. :)

Stämplarna kommer från Flower Soft, och det är faktiskt tre stycken som jag maskat ihop. Herrn, Glaset och Banderollen = 3st.

Dom mönstrade papperen är faktiskt från MMEs Halloweenserie och jag tyckte det passade bra med lite "murriga" papper till en äldre herre. Försökte matcha upp han på stämpeln, och jag tyckte han såg lite så där lagom "mossig" ut.... fniss.  Kanterna på papperen är chalkade med en svart stämpeldyna. Ser ni bokstavsranden bakom cirkeln? Det är faktiskt washi-tape från Primas nyaste. Gillar den där skarpt! Passar till väldigt mycket. 


Lite närbild på blommorna. Den svarta stora är en av Primas nyaste, och blinget i mitten följer med från början. Skitläckert! Det vita (grå) på kanten av blomman har jag själv pillat dit med en halvtaskig gammal vit penna som inte funkade så värst bra. Dropparna är oxå ditpluttade av mig, det är 3D-lack. Dom små rosorna var vita från början, så dom sprayade jag in med Glimmer Mist från Tattered Angels. Hittade en passande röd och det glittar fint i verkligheten. Synd att glitter aldrig gör sig bra på bild. 


Gubben fick ett par ögonprickar av mig, han har det inte från början. Det såg lite konstigt ut utan tyckte jag, men när jag pillade dit dom såg han mest skelögd ut så jag vet inte vilket som var bäst... ;) 



Alltså, det är ju svårt att låta bli att göra en tavla så det blev en den här veckan oxå. :) Ni får se det som ett förslag på en liten julklapp, det står ju inte på förrän den där skäggiga gubben knackar på dörren! 

Det blev en liten tavla 15x15cm. Jag började faktiskt med lite sprayfärger från Tattered Angels. Först en Chalk Mist (Inchworm) som är en rätt knallgrön ljus sak, för att sen fortsätta med vanlig Glimmer Mist i färgen Olive Vine. Använde en mall (mask / stencil) från Prima med ram och kugghjul mm. Torkade allt och stöpplade sen lite mörkare akrylfärg genom samma mall och sen spårade det ur.... ;) 

På med akrylfärg i en himla massa lager och mönster, jag använde ömsom Primas masker och ömsom lite "skräp" jag hade liggandes på bordet för att få prickar och rutor mm. Allt för att bygga upp en härlig struktur på bakgrunden. Nu blev det mest åt det gröna hållet och jag visste inte riktigt var det skulle sluta för jag hade egentligen ingen riktig plan med den här tavlan. (som vanligt) 

Jag brukar säga att det är tavlorna som skapar sig själva, och så även denna gång. Det susade förbi en tjej på näthinnan och så fick det bli. Kanske var det längtan tillbaka till sommaren som poppade upp?  Den gula klänningen och solen är papper från MME och gult är verkligen en glad färg! Fortsatte att bygga lite struktur med akrylfärgerna även på klänningen mm för att få det att smälta samman lite mer. 


Alla akrylfärger jag jobbar med är Deltas. Helt underbara färger och det finns såååååå många olika färger och nyanser så man blir nästan vimmelkantig. ;) Helt klart kan man plocka ut sin favoritfärgskala oavsett om man gillar murriga eller pastelfärger bäst. 

Kom ihåg att Misterna lätt löses upp av decopagelacket och andra blöta medium, så var försiktig om du ska bygga på många lager så du rätt som det är inte blöter upp nått som inte är vattenfast och så får man den färgen där man inte vill ha den. Här hade jag misterna i botten och byggde sedan med flera lager akrylfärg och torkade massor av gånger emellan med varmluftsblåsen så när jag sedan började med Decopagelacket så satt faktiskt mistfärgerna kvar - kors i taket! Dom kanske fastnat så mycket att dom inte löstes upp av en lätt strykning lack, och när det väl är ett lager torkat lack ovanpå så är det förseglat sen - perfekt! 


Till slut en liten text på tavlan oxå, det är pricken över i tycker jag. Alltid lika spännande att se vilken text som kan passa. Kan man inte skriva ut lite texter eller inte orkar komma på nått, så är ett tips att leta ord i gamla veckotidningar och liknande. Bara att klippa och klistra! 

Decopagelack: Aleenes. 
Akrylfärger: Delta
Papper (sol + klänning): MME

Tips - jag vet att det finns massor av olika sorters penslar i butiken oxå, och det kan vara bra att ha lite olika modeller när man jobbar med Mixed Media. Själv växlar jag mellan allt från stora breda platta till små smala runda, allt beroende på vad som skall målas, lackas eller duttas. 

Ha nu en härlig vecka och se till att ni bunkrat upp med lite pyssel inför höstlovsveckan. 

/Lisa

Inga kommentarer: