måndag 8 april 2013

Att göra egna moln tutorial

Hej och god måndag morgon på Er!

Här kommer nu min utlovade tutorial på hur du själv enkelt gör egna moln på kort eller som bakgrund på din LO. Kommer ni ihåg min LO för ett par veckor sedan?


 
Här ska jag nu försöka visa hur man gör.
 

Du behöver:
Runda Punchar Fiskars i olika storlekar, jag har  2", 1" och 1 inch punsch.
Hårdare styvare papper/kartong typ från ett flingpaket
Gesso eller vit akrylfärg
Våt servetter
Svamp
Vatten


 
Börja med att puncha ut en halvcirkel i kanten på den styva kartongen.

 
Flytta sedan punchen och överlappa med en ny halvcirkel.



Fortsätt tills du är nöjd med ditt moln. Jag valde sedan att göra olika varianter med olika storlekar på punchar på varje sida av kartongen.
 
 


Fukta en svamp eller använd pensel och svampa/pensla på färg, jag använde rikligt med färg för att få lite struktur på molnen.
 
 



Ett bra tips är at hälla upp färgen på en kakelplatta då är det lätt att jobba med den och plattan är lätt att göra ren.
 



HA på så mycket färg du vill, blir det för mycket tar du bort eller tunnar ut kanterna med hjälp av en våtservett.
 




lytta efter mallen och dutta dit flera moln så du bygger upp en hel himmel. Låt torka och dekorera sedan din sida eller kort.
 



Tycker du att detta verkade krångligt finns det även färdiga moln på masker från Crafters Workshop. Dessa kan du också använda med samma svamteknik och skapa vita moln med struktur från gesson.

Men du kan även skapa andra färger på molnen med hjälp av sprayer/mister. Här nedan har jag använt mig av en härligt turkos färg från Heidi Swapp.




Spraya på rikligt med färg och torka sedan snabbt bort överflödermed hjälp av pappers handdukar. Låter man färgöverflödet ligga kvar riskerar det att läcka in under masken.
 

 





Mitt färdiga resultat. Nu ska jag bara fundera ut vad jag ska skapa med dessa underbara papper....
 
Det får jag visa en annan dag när jag vet vad ;-)
 




Hoppas ni får en härlig Pysslig vecka.
Kram

Anna-Lena aka Hönan
 

Inga kommentarer: