fredag 7 februari 2014

Pocket Scrapbooking

"PL" stormar in i Sverige, men vad är det egentligen?
PL står för  Project Life, och det är en serie produkter som Becky Higgins står som skapare för. Ett antal företag har sedan följt efter och skapat liknande produkter för detta för att hänga på den kanonheta trend som detta nu blivit.

Ett samlingsnamn för detta är nog mer Pocket Scrapbooking - som  man enkelt kan översätta till Scrapbooking i småfickor. Plättlätt och enkelt och helt perfekt för dig som tycker att det inte finns så mycket tid över till scrapbooking men ändå vill försöka göra något mer av ditt fotoalbum. Printa ut foton (standardstorlek 10x15cm) och använd sedan något av dom kit med kort som finns för journaling eller utfyllnad och dekoration och du är redo att sätta igång! En bra penna som inte kladdar eller bleks är en god investering. 

Vinterns CHA-mässa i USA har precis avverkats och nu börjar nyheterna dyka upp och givetvis även här hos Engströms! Otroligt mycket läckerbitar och ett härligt stort utbud för just "PL"! 

Det finns en uppsjö härliga dekorationer som letar sig in i även dessa album, och det bästa är att DU lägger det på den nivån DU själv vill! Har du lust och tid att dekorera - gör det! Finns inte tiden så låt bli, det är ingen som kommer anklaga dig om 10 år för att det inte är några dekorationer, skatten finns där redan - dina bilder och dina berättelser. :) 

Här är en av mina senast dokumenterade veckor: 


Som synes en vecka som är ganska foto-fattig (tyvärr), men med lite fina PL-kort så märks det inte så mycket. Jag har även använt mig av två egengjorda kort denna veckan. Ett av dom har en lista på "5 favoriter", och det är ett tips ifall du har svårt att fylla ut någonstans - ta med en "toplista" eller skriv ner saker som hänt den veckan/månaden i världen eller liknande. Jätteskoj att titta tillbaka på om några år. 



När jag började med den här typen av scrapping för nästan ett år sedan så gick jag in ganska mycket för att dekorera och fixa, nu märker jag att det inte alls blir lika mycket. Lite trist kan jag tycka ibland, men jag känner att det är mycket enklare att hålla sig hyfsat i fas med veckorna. Jag är glad åt det jag hinner dokumentera, det är som sagt en skatt för framtiden trots allt. 


Ett tydligt exempel på hur mina "vecko-kort" oftast ser ut. :) Inte så  mkt dekorationer och här har jag inte ens skrivit in vilka datum veckan spänner över - jag försöker göra det, men glömmer ibland. Men om det blir ont om utrymme och jag har många foton så händer det att jag även utnyttjar den här platsen och sätter dom mm även här. Det gäller att våga vara flexibel åt alla håll. 

Va? Händer det inget i ditt liv som är av värde att scrappa om? Då tror jag du skojjar lite faktiskt. Det finns mer än man tror att dokumentera, till och med fast man lever ensam! Kanske har du husdjur? Kanske har du en morgonrutin? Kanske älskar du att shoppa, resa, promenera, läsa böcker eller göra något annat? Ja, men du hör ju, det FINNS saker att dokumentera. :) Vill man inte göra ett uppslag varje vecka så kanske det passar bättre med ett uppslag varje månad? "PL" är anpassningsbart och man gör det precis som det passar bäst för en själv. 

Hela kategorin med PL-produkter




Inga kommentarer: